Derfor stopper tilbudsræs på dagligvarer ikke
Danskerne er tilbudsjægere af Guds nåde, og prisen er fortsat et afgørende parameter, når landets dagligvarekæder skal lokke kunder i butikken. Det har coronakrisen ikke lavet om på.
I en ny, stor rapport for dagligvarehandlen har Retail Institute Scandinavia spurgt kunderne, hvad de godt kunne tænke sig mere af i dagligvarehandlen.
Her svarer over halvdelen (56 pct.), at de ønsker lavere priser. For Generation Y (de 20-37-årige) er det 61 pct.
- Tilbud tiltrækker kunder, så nemt kan det siges. Danskerne er snusfornuftige, og tilbudsjagten er en nationalsport. Spotvarerne spiller en central rolle i at tiltrække kunderne i butikkerne, og særligt de kunder, der primært handler i lavprissupermarkederne, putter flere spotvarer i kurven, skriver Retail Institute Scandinavia i analysen.
De mest tilbudshungrende
De såkaldte spotvarer defineres som tilbudsvarer, der ikke er en del af det faste sortiment. Den slags køber 7 ud af 10 danskere ofte. For kunder, der primært handler i lavprissupermarkederne, er spotvarerne endnu mere populære.
Generation Y er ifølge analysen den mest tilbudshungrende del af befolkningen. Her svarer 9 ud af 10, at tilbud er vigtige for dem.
- Så skal kunderne bestemme, er der intet, der tyder på, at kampagnetrykket og tilbudsræset vil falde i fremtiden, skriver Retail Institute Scandinavia.
Omkring en tredjedel af dagligvarerne herhjemme bliver solgt på tilbud. Dermed er Danmark det land i Norden med det højeste promotion-tryk, der dækker over mængden af varer solgt på tilbud.